GeniusHour

GeniusHourLogo

Afgelopen periode hadden we volgens de lessentabel een lesuur in te vullen waarvan de inhoud nog niet vastgesteld was. Een uur is lastig vullen, voor een praktijkvak is het eigenlijk net te weinig en een uur theorie is ook niet optimaal.

Een tijdje geleden had ik via social media gelezen over “Genius Hour”. Genius Hour geeft leerlingen / studenten de kans iets te doen waar ze gepassioneerd over zijn, waar ze meer over willen weten of gewoonweg interesse in hebben.

In basis bestaat Genius Hour uit een bepaalde hoeveelheid tijd die je aan een leerling / student beschikbaar stelt. De leerling / student start met het beantwoorden van 3 vragen:

  1. wat wil je weten, wat is dus je onderzoeksvraag
  2. benoem de bronnen die je gaat gebruiken om een antwoord op je vraag te vinden, wat ga je doen / ondernemen
  3. wat levert het uiteindelijk op, wat blijft er (concreet) over? Wat kan je doorgeven aan een ander.

Mijn studenten gaven aan dat het lastig was om iets te bedenken voor punt 3. Veel verder dan een verslag of screencast kwamen ze niet. Na een brainstorm kwamen we tot de volgende lijst:

  • een fotoserie
  • een verslag
  • een screencast
  • een video
  • een samenvatting
  • een blogpost
  • een (digitale) tekening
  • een website
  • een boek(je)
  • een animatie
  • een webinar
  • muziek
  • een verpakking
  • een app
  • een handleiding

Veel meer dus dan we in eerste instantie hadden verwacht. Inmiddels heb ik de eerste resultaten gezien en wat mij betreft wordt GeniusHour een vast onderdeel in het curriculum.

Meer informatie over GeniusHour vind je o.a. hier of bekijk de video hieronder.