NABShow 2014

Van 3 t/m 12 april gaan we met een kleine groep collega’s de NAB show in Las Vegas bezoeken. Er is een tweeledig doel: een deel van de groep gaat specifiek voor 4K en een deel gaat voor de combinatie AV en technologie. Soms vallen beide onderwerpen prachtig samen 😉

Dag 1: donderdag 3 april
Vroeg uit de veren omdat de taxi om 6:15 uur verwacht wordt. Ruim op tijd zijn we dan op Schiphol om nog een kop koffie te drinken en de eerste verhalen te delen. Prachtig volgens schema is de dag verder verlopen. Goed gegeten in “The House of Blues” en nu, ruim 24 uur later, is het tijd om eerst wat te gaan slapen.

NAB2014 | Welcome to Las Vegas

 

Dag 2: vrijdag 4 april
Tijdens de voorbereidingen hadden we al met elkaar afgesproken om deze “vrije” dag zinvol te besteden. Vanuit Nederland was er dan ook al een auto gereserveerd zodat we de Hoover dam konden bezoeken.

NAB2014_ | Hooverdam

 

Vervolgens zijn we een stuk doorgereden en zijn binnendoor nog even naar de Colorado rivier geweest. Een prachtig stuk natuur.

NAB2014 | Colorado River

 

Dag 3: zaterdag 5 april
De beurs gaat pas maandag open, maar dit is wel de eerste dag van de conferenties. Inhoudelijk was het wisselend zinvol. Binnenkort hier een korte beschrijving van de meest interessante sessies van deze dag.

NAB2014 | 4K Production Workflow Example

 

“From camera to consumer – the new post production”

De laatste jaren is er behoorlijk wat veranderd in de post productie wereld. Een aantal highlights:

  • Production en postproduction lopen in elkaar over
  • Complexiteit is verhoogd
  • Voornamelijk creatief terwijl de technologie toeneemt
  • Connecties tussen allerlei afdelingen worden alsmaar meer en belangrijker(Connected)
  • Global localization van het eindproduct; gelokaliseerde content als namen en uitvoering, daardoor meerdere masters. (Voorbeeld: Planes van Disney, 126 masters)
  • Customized, content moet aangepast worden voor diverse platforms en devices
  • Beveiliging (content security)
  • Post productie wordt regelmatiger op de set uitgevoerd, dat geeft dat mobiliteit belangrijker wordt
  • Bioscoop, televisie of het web: wat wordt het primaire platform?
  • Meer broadband, minder broadcast

Voorbeeld van Disney’s “Let it go – Frozen”; gelokaliseerde content, gezongen in 25 verschillende talen

[tube]https://www.youtube.com/watch?v=c_bjSoB1La8[/tube]

Laser Illuminated Projectors: What’s new and when will they arrive?
In deze sessie werd er gesproken over laser projectors van Nec, Barco en Christie.

  • Binnenkort valt een laserprojector qua wetgeving niet meer onder laser geschaard, maar onder lampsystemen
  • Barco dp4k-60 projector (Laser3d capabilities). Voordelen: o.a premium experience, consistent experience, geen lamp vervanging (barco.com/laser)
  • NEC laser phosphor projector: Higher reliability, higher refundancy (laser verliest geen licht naarmate deze ouder wordt zoals een lamp), TCO (Total Cost of Ownership) ligt lager
  • Christie 4k laserprojector: betere helderheid, hoger contrast, dus al met al een betere 3D experience

Na een live demo van de 3D capaciteiten van de Christie projector was ik zwaar onder de indruk. Dit is 3D zoals die bedoeld is. Jammer dat het 3D concept, door onvolwaardige technologie , al deels kapot is gemaakt.

Dag 4: zondag 6 april

“The Freedoms of television in the cloud”
Television and the cloud are made for one another. Hoe zou televisie er in 2025 uit kunnen zien?

  • Tv networks gaan rechtstreeks aan consument leveren
  • Kabel en telecom bedrijven gaan de infrastructuur, de technologie en de bandbreedte leveren
  • Televisie zal bestaan uit een vorm van IP TV
  • Netwerk en kabel kanalen komen beide voor op smart tv’s
  • Content zal ook geleverd worden via websites
  • Advertenties worden interactief, aanpasbaar en toegespitst op de kijker
  • Zoeken zal zeer eenvoudig zijn

Door dit model zal er meer vrijheid zijn voor de consument:

  • De consument zal meer vrijheid hebben betreffende het platform, het moment, de content, de plaats (hoe, wat, waar, wanneer …)
  • Bevrijding van tirannie, kijken op het moment wanneer je wil, television scheduling zal niet meer bestaan, alles is altijd aanwezig, vrij in het kiezen van extra opties zoals herhalingen, hoe vaak je iets wil zien nu of later
  • Geen (disk)recording waardoor er geen conflict meer is met een ander programma, of het vergeten te programmeren, disk vol etc.
  • Verlost van het aanbod van de aanbieder, dus zelf bepalen welke kanalen je wil en niet opgelegd waardoor je betaalt voor een pakket waarvan je maar een deel bekijkt
  • Alleen gepersonaliseerde reclame, reclame van producten en diensten waar je echt interesse in hebt
  • Vrijheid om onderweg televisie te kijken

Daarnaast zitten er ook voordelen aan voor de aanbieder:

  • Geen programmering meer
  • Een band opbouwen met je publiek en hen leren begrijpen
  • Televisie leveren waar de consument om vraagt
  • Meer geld verdienen door gepersonaliseerde reclame
  • Vrijheid van grenzen, overal ter wereld kan je jouw publiek bereiken of nieuwe klanten bedienen

Er zijn echter nog wel wat hobbels te nemen voordat het zover is, te denken valt aan onder andere: de technologie, de wetgeveing, sociale en culturele verschillen, beveiliging en privacy. Als de vraag echter toeneemt …

High Efficient Video Codec (HEVC)

    • Ook bekend onder de naam H.265
    • Is een “next generstion” codec bedoeld voor distributie naar de eindgebruiker
    • Met deze codec is distributie van 4K en Ultra HD mogelijk
    • Compressie die tot ca 50% efficiënter is
    • Hogere framerates zijn mogelijk waardoor beweging veel mooier en scherper getoond kan worden

NAB2014 | High FrameRate

 

  • Niet alle content is (nog) geschikt, zeer snelle bewegingen zijn bijvoorbeeld minder geschikt op dit moment
  • Bij de doorontwikkeling van encoders zullen de voordelen nog groter worden

Dag 5-8: maandag 7 – donderdag 10 april

Op maandag gaan de deuren van de NAB beurs open en hebben we drie volle dagen om gericht een aantal merken en/of producten te bekijken.

Maandag

We hebben een flink aantal bedrijven bezocht waaronder Riedel, Canon, Panasonic, Harmonic, Promise, EMC, Terradek, GoPro, Pelican en Edelkrone. Met name bij Harmonic, EMC en Promise (storage) hebben we behoorlijk de tijd genomen en veel gesprekken gevoerd met o.a. productspecialisten.

Dinsdag
We zijn gestart op de booth van Sony waar we naast een rondje producten ook weer meer informatie gekregen hebben over NLX-IP55 waarmee het mogelijk is om meerdere streams over een IP netwerk te transporteren. Vervolgens naar GrassValley waar we een rondleiding hebben gekregen. Vervolgens samen met een medewerker van D&MS een rondleiding gehad bij diverse andere bedrijven waarbij we meteen in contact werden gebracht met de ‘juiste’ mensen. Zo hebben we een rondje gemaakt langs Blackmagic Design, EMC (Isilon Storage), Panasonic en Axon (Audio Video Bridging)

Woensdag
Deze dag stond wederom in het teken van het bezoeken van diverse bedrijven en het bekijken van de producten. zo hebben we o.a. de nieuwe camera van AJA (CION) bekeken en een korte demo gehad. We hebben nogmaals EMC bezocht om ook op onze laatste vragen een antwoord te krijgen. Daarna volgde een hele rits zoals Microsoft (Azure), TeleStream, LiveStream, Digital Rapids, Atto, Matrox, HDBaseT, Dolby en Ericsson.

NAB2014 | 4K over Cat5

 

HDBaseT is een prachtige techniek die in een chip gebakken zit. Door een dergelijke chip in een device te stoppen is het mogelijk om video, audio, ethernet en controls over ethernet point to point te versturen. De vermoedelijke toekomst van alle devices in onze huiskamers.

Donderdag
Op uitnodiging van Adobe hebben we overleg gehad in een hotelkamer vlakbij het Convention Centre. Naast een korte demo en uitleg over Adobe Anywhere, hebben we voornamelijk gesproken over de toepasbaarheid binnen ons onderwijs. Goed om te merken dat ook Adobe tegelijkertijd verbaasd maar ook begripvol en enthousiasts is over onze plannen. Wordt zeker vervolgd nadat er overleg geweest is binnen het product-team van Adobe.
Aansluitend hebben we in het Convention Centre nog een presentatie gevolgd in het theater van Adobe op de eigen booth.

Aangezien de beurs sloot aan het einde van de ochtend hadden we de middag vrijaf om nog wat te shoppen o.i.d. Grappig om te zien dat zowel de Apple als de Microsoft Store dicht bij elkaar ‘leven’ in deze mall.

NAB2014 | Apple Store Las Vegas

 

NAB2014 | Microsoft Store Las Vegas

 

 

Dag 9-10: vrijdag 11 – zaterdag 12 april

Beide dagen stonden volledig in het teken van de terugreis naar Nederland. Dat begon al op vrijdagochtend vroeg. Om 4:00 uur las Vegas tijd verzamelden we ons in de lobby om uit te checken. Vervolgens met een taxi naar McCarran International waar we de vlucht van 6:40 uur hadden naar NewYork. Na bijna 5 uren kwamen we daar aan. De aansluitende vlucht vertrok echter pas laat in de avond (22:55 uur lokale tijd NewYork) waardoor we nog aardig wat uurtjes door hebben gebracht zonder internet! ;-). Op zaterdag kwamen we rond 12:00 uur (lokale Nederlandse tijd) aan op Schiphol. Moe maar voldaan van een intensieve, maar zeer interessante, inspirerende en leerzame reis.