Al enige jaren geef ik een bepaald theorie module over de basis van servers / netwerken. Het aantal onderwerpen dat dan in 6 weken (van 1 lesuur van 50 minuten) verteld moet worden is best veel. Elk jaar weer deed ik dan de introductie van het onderwerp in de klas en gaf een stukje verwerking als huiswerk mee. Vaak deden studenten daar niets of te weinig mee naar mijn idee.
Vorig schooljaar las ik in een blog eens iets over “Flipping the classroom”. Niet lang daarna werd datzelfde onderwerp besproken in een podcast. Toen ik me vorige periode aan het voorbereiden was op bovengenoemd theoriemoduul kwam ik op de gedachte deze manier van werken eens te proberen.
Flipping the classroom gaat uit van het principe dat niet de introductie of uitleg in de klas gedaan wordt en de verwerking thuis, maar andersom. Leerlingen / studenten gaan juist thuis als voorbereiding op de les een stukje huiswerk doen. Vaak gebeurt dat in de vorm van een filmpje of screencast, maar dat zou ook het lezen van een tekst kunnen zijn.
Om één en ander te combineren heb ik het plan opgevat om dus door middel van een filmpje de introductie of theorie van een subonderwerp thuis te laten voorbereiden, zodat we in de klas meer tijd zouden hebben voor vragen, verdieping en verwerking. Daarna ben ik op zoek gegaan naar, voor mij geschikte, tools. Een screencast maken had ik al vaker gedaan met bijvoorbeeld Camtasia, maar daarin kan ik minder makkelijk aantekeningen kwijt. Tevens vraagt dat weer nabewerking etc en het moest snel en makkelijk te doen zijn.
Na enige tijd kwam in in de App Store op de iPad de applicatie EduCreations tegen. Een soort van whiteboard waarop je ook kan typen en afbeeldingen kan plaatsen. Tevens gaf het de mogelijkheid om dit op te nemen inclusief audio. Na wat spelen ben ik begonnen om mijn eerste les te maken. Dat ging vrij aardig. Al snel had ik door wat de mogelijkheden en tekortkomingen van het programma waren. Maar ik ben ook enthousiast geworden. Omdat de gemaakte les in de cloud van Educreations terecht komt is het makkelijk te delen voor iedereen, alleen de leerlingen / studenten van de eigen school, of zelfs alleen de eigen studenten. Daarvoor kan je hen een link sturen waarmee ze zich kunnen registreren en zich abonneren op de door jouw aangemaakte ‘course’ met 1 of meer lessen.
Doordat de leerlingen / studenten zich moeten registreren en ‘subscriben’ op jouw les, heb je ook nog enige controle. Je ziet namelijk de namen van diegenen die zich daadwerkelijk aangemeld hebben.
Wekelijks stuur ik de studenten nu een mail waarin ik de nieuwe les (video van ca. 10-15 min) aankondig met het verzoek deze te bekijken voor aankomende les. Daarmee kan ik meteen inspringen op datgene wat we het laatst in de les besproken hebben. In de les zelf start ik met een korte instaptoets met waar / onwaar vragen, enerzijds als controle of ze het gesnapt hebben, maar anderzijds ook om voorkennis te activeren.
Het resultaat na 2 weken is voor mij zeer bevredigend. Ik ga op deze manier sneller door de stof en kan dus meer onderwerpen structureler bespreken. De studenten zijn enthousiast en snappen het beter en participeren actiever in de les. Uiteraard ga ik deze manier van werken ook nog met hen evalueren. De uiteindelijke conclusie laat dus nog even op zich wachten….