Wat er vooraf ging …
Al jaren geleden heb ik het analoge modem vaarwel gezegd en was ik één van de eersten in mijn omgeving die overstapte naar ADSL. Niet direct vanwege de snelheid, want dat viel allemaal nog wel mee, maar meer voor het ‘always on’ gevoel en wetende dat er geen telefoontikken afgerekend hoefde te worden voor een paar uur internetten. De keuze was snel gemaakt, er was geen andere keuze dan MXStream (van KPN). Na een paar jaar werd MXStream opgeheven en kwam dochteronderneming Planet in beeld. Met adsl-comfort heb ik me jaren prima vermaakt. Af en toe ging de snelheid wat omhoog zodat ik tenslotte op 6 Mbit donwload uitkwam.
Ook Planet bleek geen lang leven beschoren, want al gauw werd alles KPN. De abonnementen van KPN waren wat anders dan die van Planet. Zo kwam het dus dat ik een upgrade naar een hogere snelheid kon doen voor een lagere prijs 🙂 Volgens KPN moest hiervoor betaald worden omdat de abonnements prijs lager lag. Echter op de site stond duidelijk te lezen dat eem upgrade naar een hogere snelheid ten allen tijde mogelijk was en dat er geen extra kosten in rekening gebracht werden. Daar konden ze niets tegen in brengen en zo geschiedde het dat ik kon gaan genieten van 8Mbit download.
Na verloop van tijd lijkt 8 Mbit minder snel dan een paar maanden ervoor. Dat zal uiteraard ook aan het dagelijke gebruik gelegenhebben, maar er was een zekere honger naar een hogere snelheid. Op een prachtig moment belde KPN met een aanbieding waar ik geen nee tegen kon zeggen. 16 hele Mbits ter download en 2 Mbit up. Top en dan nog 2 maanden tegen het oude tarief ook. Daarna werd het maar 10 euro per maand duurder. Ik zeg “Doen” en zo geschiedde.
Even leek het allemaal te kloppen en gevoelsmatig had ik inderdaad een hogere snelheid. Maar wederom verdween dit gevoel na een paar maanden. Na ca. een jaar ben ik toch maar eens exacter gaan testen en meten. wat bleek 6,5 Mbit was het maximale wat ik haalde. Meerder momenten, meerdere servers, helaas, de snelheid ging niet omhoog. Dus daar was het eerste contact met KPN helpdesk à 10 cent per minuut.
Na wat heen een weer gepraat was deze mevrouw er al snel uit. Er moest een monteur aan te pas komen en dat was helemaal gratis tenzij ik toch te ver van de splitter zat en mijn eigen modem onvoldoende presteerde. Hmmm, dat wilde ik voor zijn en bood aan dit eerst zelf te testen. Zo gezegd, zo gedaan. Een week later had ik gelukkig even tijd om het originele KPN modem uit de doos te halen, deze met een 75 cm lange kabel direct achter de splitter te zetten om direct de laptop aan te sluiten en de snelheid weer te testen. Mijn vermoeden was juist. Ook hier haalde ik nog geen 7 Mbit.
Vol goede moed de KPN weer gebeld. Deze helpdesk meneer wist me na 2 minuten te vertellen dat het op mijn adres technisch onmogelijk was om meer dan 8 Mbit te behalen. Da’s vreemd … Ik had immers een aanbod van KPN gehad om over te gaan naar een sneller abonnement? “Tja, ik schakel u door naar de volgende afdeling, zij maken dat allemaal weer in orde”. Vol goede moed wachtte ik tot er iemand tijd had om een volgende in de wachtrij te woord te staan. Deze persoon was het helemaal met mij eens en vond het dan ook geen probleem om zonder bijkomende kosten het abonnement weer terug te zetten naar een lagere snelheid met een bijbehorende lagere prijs. Daarop werd ik doorverbonden met degene die die financiële afwikkeling zou afhandelen. En daar begon het gedonder.
Een probleempje …
Men was namelijk van mening dat ik een fout had gemaakt door een abonnement met een hogere snelheid af te nemen zonder dit grondig te testen. Terwijl ik van mening was dat KPN dit had moeten toetsen voordat ze mij dat abonnement aanboden. En daar kom je dus niet uit. Heeft me wel zeker 10 maanden x €10 extra gekost zonder dat het wat opleverde. Helaas mocht de mevrouw die ik een dag later aan de lijn had niet van het protocol afwijken en zo krijg ik dus wel één hele maand (€10!!!!) vergoed en nog 5 euro telefoonkosten die ik gemaakt had.
Nog diezelfde week krijg ik het nieuwe contract voor KNP basis (8Mbit). “Hoezo nieuw contract? Hoezo opnieuw 12 maanden opnieuw contractueel verbonden?”. Dat betekent opnieuw telefonisch contact en gelukkig werd ik na mijn verhaal in het gelijk gesteld. Het contract zou aangepast worden naar 1 maand en ik werd opnieuw doorverbonden met de afdeling klachten, want… dat het vorig abonnenment niet klopte was de schuld van … KPN. Hoera! er zijn toch nog mensen die snappen dat niet alles in procedures te vangen valt. Ook de klachtenafdeling gaf me gelijk en verbond me meteen door met … de financiële afdeling van KPN. Helaas werken ze daar alleen maar met procedures en vond deze mevrouw dat alle andere KPN medewerkers er geen verstand van hadden en dat een redelijke vergoeding niet op zijn plaats was. Kortom, als consument ben je aan het einde van het spoor nog niet op de juiste bestemming en lijkt het erop alsof je er ook niet zult komen.
De oplossing?
Dan maar een andere partij zoeken en na zoveel jaar afstappen van de vertrouwde KPN lijn. Ik heb verschillende aanbieders gebeld en kom tot het volgende:
- Tele2: klinkt betrouwbaar (ook na anderen gesproken te hebben), maar men weet me niet te vertellen of een statisch IP adres tot de mogelijkheden behoort en het hebben en gebruik maken van een eigen mailserver al helemaal niet. Voor die vraag werd ik doorverbonden met de technische afdeling, maar tot mijn stomme verbazing wist deze meneer niet waar ik het over had, terwijl hij toch al jaren technische zaken regelde bij Tele2. Op de vraag hoe ik dan aan die info kon komen werd me gezegd daarvoor Google te raadplegen. Dat geeft weinig vertrouwen in Tele2
- UPC: klinkt goed, maar heeft geen statisch IP adres, maar hebben een zakelijke afdeling waar dat wel mogelijk is.
- UPC zakelijk: klinkt goed (en geen last van een oude en trage KPN lijn!). Gelukkig, als consument kan ik daar een zakelijk abonnement afsluiten en de kosten vallen nog wel mee. Ik krijg dan 1 statisch IP adres (joepie) en een mailserver kan …, maar … in het eigen, meegeleverde modem, is poort 25 gedicht in de aangepaste firmware en dan wordt het lastig met een eigen mailserver. Eeehh, als ik 5 statische IP adressen neem is die barrière er niet. Het zou ook mogelijk zijn om een eigen modem te kopen zodat ik niets te maken heb met aangepaste eigen UPC firmware. En daar duikt meteen het volgende probleem op: Waar in vredesnaam is een dergelijk kabelmodem (geschikt voor UPC) te koop??
Zucht … ik hoop in de aankomende weken een oplossing te vinden… wordt vervolgd…